Lær at elske dig selv – del 2

Andet ud af 3 indlæg om emnet ELSK DIG SELV

I dette indlæg sætter vi fokus på hvordan du kan lære dit højeste jeg at kende når du mediterer og beder om hjælp. Hvordan du kan lære at elske dig selv og med tiden opnå at elske dig selv ubetinget. 

Når du elsker dig selv, frigiver du den energi du brugte på fejl og svagheder til at favne kærligheden i livet. Et liv som åbner op for positive energier i og omkring dig. 

Vores krop, sind og ånd har en treenighed som er unik. Gennem vores liv bliver vi bevidste om hvordan vi er skruet sammen til at være den unikke person som vi hver især er. Ånden har mange betegnelser, nogle siger gud, sjælen, dit højeste jeg, dit inderste jeg, dit ubevidste jeg for blot at nævne nogle.

For mig er du ikke en krop med sjæl. Du er en sjæl med krop og sind, for din sjæl har valgt DIG. Din sjæl har et formål med at være hos dig og har andre åndelige vejledere i universet, som skal hjælpe din sjæl med at udleve dens formål i dit liv.

Måske du lever et liv hvor alt fungerer perfekt og du ikke mærker din sjæl banke på. De fleste af os må dog erkende at livet ikke altid føles perfekt. Nogle gange udfordrer livet og du må finde ud af hvad sjælen gerne vil have dig til at forstå.

En af måderne du kan kommunikere med din sjæl på, er ved at mediterer. Det er i stilheden din sjæl åbner op og kommunikere med dig. Når du mediterer, kan du spørge og få hjælp i din hverdag.

Har du allerede en god rutine med at meditere, bliv endelig ved med den. Scrol ned til overskriften Lær at bede om hjælp mens du mediterer. Jeg giver dig tips og en øvelse i hvordan du kan bede om hjælp fra din sjæl og åndelige vejledere, mens du mediterer.

Få succes med at meditere.

Til dig som ikke er vant til at meditere, kommer her nogle tips til, hvordan du kan komme i gang og hvordan du kan meditere.

Jeg vil anbefale at du sidder op når du mediterer, fremfor at ligge ned. Min egen erfaring er nemlig, at med mit ualmindelige gode sovehjerte, så ender jeg ofte med at falde i søvn, når jeg ligger ned. Derfor mediterer jeg altid siddende, på en stol, i sofaen, siddende i min shelter, på stranden eller i skoven. Find dit eget yndlingssted. 🤗

Du behøver ikke sidde i lotusstilling eller skrædderstilling. Jeg sidder oftest så benene rører underlaget og undgår at krydse benene, idet jeg godt kan lide at have jordforbindelse under meditationen. Nogle dage mediterer jeg i 5 – 10 minutter, andre dage sidder jeg i 20-40 minutter, alt efter hvad jeg har behov for på dagen.

Her i starten hvor du skal lære at finde roen under meditationen, vil du ofte bruge 20-30 minutter når du mediterer. Sid derfor lige et par minutter og mærk efter om blodcirkulationen løber frit i benene, stolen støtter din lænd osv. Læg eventuelt puder eller lignende under fødderne og et tæppe omkring dig. Lad dine hænder hvile på låret og vend gerne håndfladen opad, så du har en åben kropsstilling.

Måske du skal meditere nogle gange inden du finder en stilling, hvor du ikke mister fokus. Lad dig heller ikke slå ud af hverdagstanker dukker op undervejs i meditationen. Det er din mentale side der lige er inde og hilse på, sig blot tak og slip tanken fri og lad den passere.

Find et roligt sted inde eller ude og aftal eventuelt med familien at du ikke må forstyrres, så du har ro i rummet og i krop og sind til at meditere. Sørg for at mobilen ikke er til stede, så der ikke kommer forstyrrende lyde mens du mediterer. Der kan sagtens være støj uden for rummet, blot du ved det er “støj”, som du ikke skal forholde dig til lige nu.

Hvis du synes du bliver forstyrret af hverdagens lyde, kan du eventuelt forsøge at lytte til musik når du mediterer. I følgende link finder du stille musik til meditationen.

https://www.youtube.com/live/HD8K9HL1Du4?feature=share

Meditation med vejrtrækningsøvelse.

Denne øvelse bruger jeg ofte når jeg har travlt, bliver nervøs eller kan mærke jeg har uro i kroppen. Det er en meditation, der blot tager 5 – 10 minutter og har stor effekt.

Nogle gange oplever jeg, der kommer beskeder fra min sjæl under meditationen. (læs mere om beskeder fra sjælen i næste afsnit). Andre gange kommer der meget dybe vejrtrækninger, hvor der også kan komme suk som hvis jeg havde grædt. Det er helt okay.

Det er også helt okay at der kommer tanker undervejs i meditationen. Lad dem blot passere ved at have fokus på vejrtrækningen.

Øvelse

  1. Sæt dig til rette. Luk øjnene og tag nogle dybe vejrtrækninger.
  2. Fokuser på dit åndedræt:
    • Tæl til 3 når du ånder ind
    • Tæl til 5 når du ånder ud
  3. Træk vejret i et roligt tempo og dit eget tempo, så det føles naturligt, mens du tæller til henholdsvis 3 ved indånding og 5 ved udånding.
  4. Efter ca. 10 minutter kommer du stille og roligt tilbage til lydene i rummet og åbner langsomt dine øjne.

Vejrtrækning er basen i din meditation. Når du har mediteret nogle gange, vil du opdage at du med få vejrtrækningsøvelser finder ro i krop og sind.

Gennemgår kroppen mens du mediterer.

Denne øvelse tager ca. 15 – 30 minutter og er god, når du skal lære at meditere i længere tid. Samtidig lærer du at blive mere bevidst om din krop. Du starter ved fødderne og arbejder dig roligt op gennem kroppen, hvor du slutter på toppen af hovedet.

Giv dig tid til at mærke efter, måske du undervejs får budskaber i form af farver, kulde, varme, lys, mørke eller det kan være ord der kommer til dig eller en fortælling i form af ord eller billeder. Vær tryg i nuet og lad krop, sind og sjælen give dig budskaber undervejs.

Slip også tanken om at du skal huske alle kropsdelene slavisk undervejs, det er helt okay at springe nogle over eller tage en anden rute rundt i kroppen. Du vil opleve at du nogle gange kun har været omkring nogle af kropsdelene og andre gange har du været hele vejen rundt i kroppen. Det er din sjæl der guider dig på denne rejse, som oftest er forskellig fra gang til gang.

Øvelse

  1. Start din meditation med at tage nogle dybe vejrtrækninger hvor du tæller til 3 ved indånding og til 5 ved udånding. Få fokus indad og væk fra de mentale tanker, ved at gennemgå hele kroppen og mærke kropsdelene. Giv dig god tid undervejs.
    • Mærk dine fødder, hvordan de har kontakt med underlaget, hælen, fodsålen, dine tæer og videre til oversiden af foden.
    • Mærk din ankel, lægmusklen og skinnebenet.
    • Mærk knæet, forsiden af låret og bagsiden af låret.
    • Mærk ballerne mod sædet, din lænd, det midterste af ryggen og dine skuldre.
    • Mærk din venstre skulder og fortsæt ud på ydersiden ad din arm, albuen, håndled og fingrene. Fortsæt på indersiden af fingrene, håndfladen, håndleddet og videre op ad armen til du når armhulen.
    • Fortsæt om på bagsiden op til det øverste af skulder og nakken og over til din højre side.
    • Fokuser på din højre arm, albuen, håndled og fingrene. Fortsæt på indersiden af fingrene, håndfladen, håndleddet og videre op af armen, til du når armhulen.
    • Lad fokus gå ned af din højre side og ind til dit mellemgulv. Fra mellemgulvet fortsætter du opad og mærker underlivet, navlen, maveregionen, solarplexus, hjertet og videre op til din hals.
    • Mærk dit ansigt, start med hagen, munden, næsen, kinderne, øjne og ørerne.
    • Mærk punktet midt mellem dine øjenbryn – dette punkt er dit tredje øje.
    • Mærk din pande og fortsæt op så du slutter på toppen af din isse.
  2. Slut din rejse rundt i kroppen med at tage 3-5 vejrtrækninger, hvor du igen tæller til 3 ved indånding og til 5 ved udånding.
  3. Kom lige så stille tilbage til nuet, lyt til lydene i rummet og åben langsomt dine øjne.
  4. Giv dig tid til at sidde og reflektere over hvad du oplevede undervejs på din rejse fra tå til top, inden du går tilbage til dine daglige gøremål.

Har du lyst, kan du skrive dine oplevelser ned, så du laver en form for dagbog af dine oplevelser i meditationen. Derved kan du senere læse om tidligere oplevelser i meditationen og se hvordan de udvikler sig. Du vil opleve hvordan dine måder at meditere forandre sig og blive opmærksom på hvordan din sjæl kommunikerer til dig.

Dine oplevelser undervejs kan være budskaber i form af farver, kulde, varme, lys, mørke eller det kan være ord der kommer til dig eller en fortælling i form af ord eller billeder.

Lær at bede om hjælp mens du mediterer

Næsten dagligt mediterer jeg og beder min sjæl og andre åndelige vejledere, som jeg har omkring mig, om at hjælpe mig i min hverdag.

Nogle gange beder jeg om hjælp til alle dagens begivenheder på en gang. Hvis jeg har flere større begivenheder i løbet af en dag, laver jeg små meditationer i løbet af dagen hvor jeg beder om hjælp til den næste begivenhed.

I dag, under dagens meditation bad jeg blandt andet om hjælp til at skrive dette indlæg og i aften ved sengetid laver jeg igen en kort meditation hvor jeg takker for hjælpen til dagens gøremål.

Vi er meget i den mentale verden i vores dagligdag, så jeg vil anbefale at du starter med blot at bede om hjælp til en enkelt ting, så har du nemmere ved at bevarer roen og lade tankerne passere under meditationen.

Inden du mediterer, må du gerne tænke over hvad du gerne vil bede om hjælp til. Derved er du forberedt og du kan bedre styre din mentale side, så den ikke får overtaget undervejs i meditationen.

Når jeg beder om hjælp er det som om jeg bedre kan styre mine tanker og kan holde dem på afstand når jeg hvisker eller siger mit budskab højt. Hvis jeg blot beder om hjælp i tankerne, så tager min mentale side hurtigt over og inden jeg ser mig om, sidder jeg og tænker på alt muligt og har mistet momentet i meditationen.

Jeg starter for eksempel med at sige – Kære sjæl og andre åndelige vejledere omkring mig. I dag skal jeg skrive 2. ud af 3 indlæg om at lære at elske sig selv. Dagens indlæg handler om hvordan man kan få bedre kontakt med jer i den åndelige verden ved at meditere og lære at bede om hjælp fra jer.

Jeg vil gerne bede om hjælp til at finde de rigtige ord og skrive mit indlæg så de vigtigste budskaber om at få kontakt til jer kommer frem. Jeg er taknemmelig for jeres svar og budskaber i min bøn og vil være opmærksom på jeres tegn i løbet af min dag.

I nedenstående øvelse skriver jeg hvad du skal sige, men brug endelig dine egne ord, som giver mening for dig, når du beder om hjælp.

Øvelse

  1. Sæt dig til rette. Luk øjnene og tag nogle dybe vejrtrækninger.
  2. Fokuser på dit åndedræt:
    • Tæl til 3 når du ånder ind
    • Tæl til 5 når du ånder ud
  3. Træk vejret i et roligt tempo, så det føles naturligt, mens du tæller til henholdsvis 3 ved indånding og 5 ved udånding.
  4. Fortsæt så du mærker ro i krop og sjæl og tankerne flyder frit.
  5. Nu er du klar til at bede om hjælp.
    • Kære sjæl og andre åndelige vejledere omkring mig.
    • I dag…
    • Jeg vil gerne bede om hjælp…
    • Jeg er taknemmelig for jeres svar og budskaber på min bøn.
  6. Når du har bedt om hjælp forbliver du i meditationen, fokuser på vejrtrækningen, så tankerne blot passerer.
  7. Måske du modtager budskaber fra din sjæl eller sidder blot i stilheden.
  8. Efter ca. 10 -15 minutter eller når der ikke er flere budskaber, kommer du stille og roligt tilbage til lydene i rummet og åbner langsomt dine øjne.

Med øvelse begynder du at mærke at din sjæl hjælper dig undervejs i dagens gøremål. Ved at blive ved med at øve, vil du efterhånden forstå hvordan du kommunikerer med din sjæl.

Tålmodighed er en dyd og en gave når vi kommunikerer med sjælen. Det kræver opmærksomhed for sjælens kommunikerer ofte blot med små hentydninger, et kort fokus eller andre små detaljer, som du skal lære at blive opmærksom på i din dagligdag.

Jeg håber du kan gøre brug af informationerne og øvelser i denne udgave af Lær at elske dig selv. Jeg håber også at du over tid får en vane med at mediterer og bede om hjælp, så det bliver en naturlige vane i din hverdag. Du vil opdage at din sjæl kommunikerer hele tiden og vejleder dig på din vej i livet. ❤️

Ved at stole på at din sjæl guider og vejleder dig, oplever du livet ud fra kærlighed frem for frygten. Lad kærligheden fra din sjæl vise dig vej til at lære at elske dig selv.

God søndag 🤗
Annette

Næste indlæg

Lær at elske dig selv – del 3, som er sidste indlæg i denne serie udkommer søndag den 28. maj. Her skrive jeg om hvordan du kan lære at elske dig selv ved at fylde dit liv med glæde, taknemlighed og gavmildhed.

Følg med på Facebook, så får du besked, når indlægget udkommer. 

Hvis du ikke har læst de første indlæg, klik på følgende link: Elsk dig selv og Lær at elske dig selv – del 1

Skriv en kommentar

Hjemmesiden bruger cookies for at optimere din brugeroplevelse. Ved at klikke “Accept” accepterer du brug af alle vores cookies som beskrevet i vores retningslinjer for cookies. View more
Cookies settings
Accept
Decline
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Hvem er vi

Vores webstedsadresse er: https://naturligeenergier.dk.

Kommentarer

Når besøgende skriver kommentarer på webstedet, indsamler vi de data, som vises i kommentarformularen, og også den besøgendes IP-adresse og browserens user agent string for at hjælpe med at opdage spam. En anonymiseret streng som er oprettet ud fra din e-mailadresse (også kaldet et hash), kan leveres til Gravatar tjenesten for at se om du bruger denne. Gravatar tjenestens privatlivspolitik er tilgængelig her: https://automattic.com/privacy/. Efter godkendelse af din kommentar, vil dit profilbillede være synligt for offentligheden sammen med din kommentar.

Medier

Hvis du uploader billeder til webstedet, så bør du undlade at uploade billeder med indlejrede lokalitetsdata (EXIF GPS) inkluderet. Besøgende på webstedet kan downloade og udtrække alle lokalitetsdata fra billeder på webstedet.

Cookies

Hvis du skriver en kommentar på vores websted, kan du vælge at gemme dit navn, e-mailadresse og websted i cookies. Disse er til din bekvemmeligehed, så du ikke skal udfylde dine oplysninger igen, når du skriver endnu en kommentar. Disse cookies vil holde i et år. Hvis du redigerer eller udgiver en artikel, vil en yderligere cookie blive gemt i din browser. Denne cookie indeholder ikke nogle personlige data og opgiver simpelthen indlægsID på den artikel, du lige har redigeret. Den udløber efter 1 dag.

Indlejret indhold fra andre websteder

Artikler på dette websted kan indeholde indlejret indhold (f.eks. videoer, billeder, artikler osv.). Indlejret indhold fra andre websteder opfører sig på nøjagtig samme måde, som hvis den besøgende har besøgt det andet websted. Disse websteder indsamler måske data om dig, bruger cookies, indlejrer ekstra tredjeparts sporing, og overvåger din interaktion med dette indlejrede indhold, heriblandt at spore din interaktion med indlejret indhold, hvis du har en konto og en logget ind på det websted.

Hvem vi deler dine data med

Hvis du anmoder om en nulstilling af adgangskoden, medtages din IP-adresse i e-mailen med nustillingen.

Hvor længe vi gemmer dine data

Hvis du skriver en kommentar, så bliver kommentarer og dens metadata bevaret på ubestemt tid. Dette er så vi kan genkende og godkende enhver opfølgende kommentar automatisk i stedet for at have dem i en moderationskø. For brugere som opretter sig på vores websted (om nogen), gemmer vi også den personlige information de giver til deres brugerprofil. Alle brugere kan se, redigere, eller slette deres personlige information til enhver tid (med den undtagelse at de ikke kan ændre deres brugernavn). Webstedets administratorer kan også se og redigere den information.

Hvilke rettigheder har du over dine data

Hvis du har en konto på dette websted, eller har skrevet kommentarer, kan du bede om en eksporteret fil med de personlige data vi har liggende om dig, heriblandt alt data, du har givet os. Du kan også bede om, at vi sletter alle personlige data, vi har om dig. Dette indbefatter ikke nogen form for data, som vi er forpligtede til at gemme af administrative, lovmæssige eller sikkerhedsmæssige grunde.

Hvor vi sender dine data

Besøgendes kommentarer kan muligvis blive kontrolleret af en automatisk spam-genkendelse tjeneste.
Save settings
Cookies settings